De Zandstuve

Verspil jij je geld met het organiseren
van een evenement?

Geen enkele ondernemer houdt van geld verspillen. Iedere investering heeft een doel. Dit kan een doel op korte termijn zijn of op lange termijn. Maar uiteindelijk willen we waar zien voor ons geld. Hoe zorg je ervoor dat je met het organiseren van een evenement je gasten niet alleen een leuke dag bezorgt, maar ook daadwerkelijk toegevoegde waarde creëert voor je organisatie?

Eerst wat cijfertjes

Uit onderzoek blijkt dat we wereldwijd 430 miljard euro spenderen aan events. Het organiseren van deze events is gemiddeld 21% van ons totale marketing budget. Maar waar we met big data en analytics  marketing doelstellingen (zoals website conversies en social media advertenties) grondig meten, doen we dit met het organiseren van events eigenlijk nog te weinig. Eigenlijk heel tegenstrijdig.

Maar waarom?

Om mij heen hoor ik vaak dat ondernemers denken dat toegevoegde waarde van een evenement niet te meten is. En dat terwijl er al sinds de jaren ’70 al een heel goed model is ontwikkeld voor het meten van ROI (return on investment). Het principe van de ROI Methodologie is dat een evenement waarde creëert wanneer het gedrag van de stakeholders beïnvloed wordt. Denken en voelen alleen telt niet – de acties de voortkomen uit deze gedachten en gevoelens wél.

Om het concreet te maken: Horen van je gasten dat ze het event geslaagd vonden is natuurlijk leuk om te horen. Maar heeft het hun gedrag veranderd? Is het doel een product verkopen? Heeft het evenement dan geleid tot koopgedrag? Wil je met het evenement je werknemers meer binden aan de organisatie? Meet dan of deze binding daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Meten is weten

Het gedrag van je bezoekers kun je alleen meten als je een 0-meting hebt gedaan. Een eerste uitgebreide analyse doe je daarom vóór het evenement. Deze analyse is afhankelijk van je doelstelling uiteraard. De uitkomsten van deze analyse vergelijk je daarna met de evaluatie na het evenement.

Evenement als middel

Ik zou liegen als ik zeg dat je met een evenement een complete gedragsverandering kan realiseren bij je stakeholders. Zo simpel is het helaas niet. Net als dat een social media strategie onderdeel is van een grotere digitale strategie, is een evenement ook onderdeel van een (communicatie)strategie. Daarom kijken evenement specialisten éérst naar de doelgroep, het doel en het bedrijf. Pas daarna komen de middelen en volgt het creatieve proces.

Lees ook: In 10 stappen een evenement organiseren